Kõige laisem asi, mida juht teha saab, on öelda oma töötajale möödaminnes: “Tubli töö!”.
Jah, ma tean, mida Sa mõtled: “Kas sa oled hulluks läinud? Meile räägitakse igal koolitusel, et inimesi tuleb tunnustada ja märgata! Nüüd ütled sa, et see on halb?”
Ei, tunnustamine ei ole muidugi halb. Tunnustamine on kriitiliselt oluline. Aga “Tubli töö!” ei ole tunnustus . See on verbaalne pai, mis tekitab korraks hea tunde, kuid haihtub enne,...
“Ma ei jõua töötajate eesmärkidega pidevalt tegeleda, sest mul on päris tööd ka vaja teha!” pahvatas üks tootmisjuht mulle mõned nädalad tagasi koolitusel . “Koolitaja Kaido, te ei saa vist aru, et meil põleb iga päev mingi tulekahju. Kliendid on pahased, tootmine jookseb kokku, meeskond vingub. Millal ja milleks ma peaks veel mingeid “eesmärke” kirjutama? “
Kõlab tuttavalt?
👉 MIT Sloan School of Management’i 2023. aasta uuring...
85% juhtidest tunnistab, et neil on pidevalt meeskonnas mingisugune lahendamata konflikt . Aga tegelikkuses on see number ilmselt 100% – lihtsalt 15% ei tunnista seda endale.
👉 See statistika pärineb Harvard Business Review’i 2024. aasta uuringust. Samuti kinnitab seda 15-aastane kogemus juhtide ja meeskondade koolitusel: konfliktid pole erand, vaid reegel. Eriti Eesti organisatsioonides, kus me oleme harjunud asju “maha vaikima” ja...
“Meil on okei meeskond,” ütles üks logistikaettevõtte juht mulle hiljuti. “Kõik saavad oma töö tehtud, keegi ei virise ka. Aga teisalt… keegi ka ei sära. Ja ma tunnen, et midagi on valesti, sest neil kõikidel on potentsiaal särada .”
Ma tundsin sel hetkel, et ta tabas täpselt naelapea pihta. Kõige ohtlikum pole mitte läbikukkuv meeskond, kus probleemid on ilmsed. Kõige ohtlikum on keskpärane meeskond, kus kõik tundub justkui korras. Miks?...
Peatu hetkeks ja küsi ausalt: millal sa viimati tundsid, et su sõnum jõudis päriselt su meeskonnale kohale? Mitte ainult, et inimesed noogutasid ja ütlesid “jah, sain aru”, vaid et nad tõesti said aru ja võib-olla hakkasid isegi veidi teisiti tegutsema sellest tulenevalt?
Kui pead kaua mõtlema, siis pole see erand. Paljud juhid tunnistavad (nagu ka lapsevanemad vist! 😊), et nende suurim frustratsioon on “räägin, aga keegi päriselt ei...
87% juhtidest tunnistab, et nende arenguvestlused on puhas formaalsus . Number pärineb Officevibe’i 2023. aasta uuringust.
Aga see pole veel kõige šokeerivam statistika. Nimelt ütleb 91% töötajatest, et nad lähevad arenguvestlusele “lihtsalt kohustusest” .
Kujuta ette: Sa istud seal, vaatad töötajale otsa ja te mõlemad teate, et see on ajaraiskamine. Aga te teete seda ikkagi. Sest “peab ju”.
Ma olen viimased 15 aastat juhte nendel...
Peatu hetkeks ja vasta ausalt: millal sa andsid viimati mõnele töötajale tagasisidet nii, et ta läks sealt ära motiveerituna, mitte masendatuna? Kui ei suuda kohe meenutada, siis pole sa üksi. Usutavasti oled sa lihtsalt veel üks heade kavatsustega juht, kes teeb seda kõige olulisemat juhtimisoskust veidi valesti.
Näiteks sain eelmisel nädalal ühelt juhilt kirja, kellega plaanime tagasiside kultuuri loomise koolitust : “Ma reaalselt kardan...
“Ma ehitasin selle ettevõtte üles. Ma tõin meie suurimad kliendid. Ma lõin need tõhusad protsessid.”
Need laused kõlasid ühel meeskonnakoolitusel, kus omanikust juht uhkusega rääkis oma saavutustest vastuseks meeskonnale, kes oli veidi väsinud ning passiivne. Tema silmis säras kirg ja eneseuhkus. Aga tema meeskonna silmades? Seal nägin midagi hoopis muud – veelgi suuremat eemaldumist ja võõrandumist .
See hetk jäi mulle meelde, sest...
87% Eesti juhtidest tunnistab, et nende meeskonnad töötavad pideva ajasurve all. Aga siin on šokeeriv tõde: ainult 15% nendest “kiireloomulistest” ülesannetest on tegelikult kriitilised . Ülejäänud? Lihtsalt halvasti juhitud ootused ja segane kommunikatsioon.
Eelmisel nädalal helistas mulle üks tootmisjuht. Ta oli meeleheitel. “Mu meeskond on läbi põlemas. Kõik on väsinud, närvilised, teevad vigu. Aga meil on ju kiire!” Küsisin talt ühe...
“Mul on avatud ukse poliitika. Töötajad võivad alati tulla ja rääkida!”
Kui sa oled juht, siis tõenäoliselt oled sa seda öelnud. Võib-olla oled isegi oma kontori ukse lahti jätnud, et näidata, kui avatud sa oled. Aga küsi nüüd endalt, millal viimati keegi tegelikult sellest uksest sisse astus ja rääkis sulle midagi, mida sa kuulda ei tahtnud (sest see käis sinu pihta)?
Vaikus, eks? Ma tean. Sest 74% juhtidest tunnistab, et nende “avatud...
“Ma kontrollin kõike kolm korda, aga asjad ikka ei toimi,” on paljud juhid mulle aastate jooksul oma muret kurtnud. “Töötajad ootavad mu heakskiitu iga väikseima otsuse puhul. Ma olen muutunud justkui pudelikaelaks oma meeskonnas, sest ma lihtsalt ei jõua selle kõigega nii operatiivselt tegeleda.”
Sellised tunnistused paljastavad paljude juhtide jaoks valusa tõe – vana hea “ Usalda, aga kontrolli! ” mudel on tänapäeva kiires töömaailmas...
Kas see kõlab Sulle tuttavalt?
“Ma lihtsalt teen selle ise ära. Kiiremini valmis ja kindlasti õigesti tehtud.”
Tunned ära?
Eelmisel nädalal tunnistas üks värske juht mulle: “Kaido, ma töötan 12 tundi päevas ja nädalavahetustel ka. Aga kui ma kellelegi midagi delegeerida üritan, siis… ma lihtsalt ei suuda. Hirm on sees.”
Ta pole ainus. Uuringud näitavad, et 70% esmatasandi juhtidest kardab delegeerida. Miks?
Sest nad on harjunud...