21 Nov, 2025
“Ma ei jõua töötajate eesmärkidega pidevalt tegeleda, sest mul on päris tööd ka vaja teha!” pahvatas üks tootmisjuht mulle mõned nädalad tagasi koolitusel . “Koolitaja Kaido, te ei saa vist aru, et meil põleb iga päev mingi tulekahju. Kliendid on pahased, tootmine jookseb kokku, meeskond vingub. Millal ja milleks ma peaks veel mingeid “eesmärke” kirjutama? “
Kõlab tuttavalt?
👉 MIT Sloan School of Management’i 2023. aasta uuring näitab samuti, et 89% juhtidest veedab üle 70% oma tööajast “tulekahjusid kustutades” . Samal ajal tunnistab 91% samadest juhtidest, et neil puudub selge pilt , kuhu nende meeskond tegelikult liikuma peaks. See on nagu püüda jõuda sihtkohta ilma GPS-ita – sa küll sõidad kiiresti, aga kas sa sõidad õiges suunas?
Miks klassikaline “teeme plaani”-lähenemine ei tööta
Kuidas siis eesmärgid paljudes Eesti ettevõtetes sünnivad? Kas see kõlab sulle tuttavalt: aasta alguses koguneb juhtkond kokku, tehakse kaks päeva ajurünnakut, kirjutatakse tahvlile suured sõnad ja numbrid järgmise aasta kohta. Seejärel pannakse see kõik ilusasse PowerPointi, esitatakse meeskonnale ja… unustatakse … kuni järgmise aastani.
Mis sellisel lähenemisel viga on?
Esiteks, klassikalised aastaeesmärgid on sageli liiga “kauged”. Kui ma ütlen sulle jaanuaris, et detsembriks peab käive olema X, siis esimesed 9 kuud tundub see nii kauge, et keegi ei võta seda tõsiselt. Ja oktoobris tekib ootamatult paanika – oi, peaksime midagi tegema hakkama, et eesmärgid täita!
Teiseks, need eesmärgid on sageli liiga üldised. “Tõstame kliendirahulolu.” Okei, aga kuidas? Millal? Kui palju? Kes vastutab? Need küsimused jäävad õhku rippuma.
Kolmandaks (kõige tõsisem!) puudub side igapäevase tööga ja individuaalsete ülesannetega. Strateegia elab oma elu seal PowerPointis, aga päriselu käib hoopis teisiti. Töötajad teevad seda, mida nad on harjunud tegema, juhid kustutavad tuld seal, kus parasjagu põleb.
Üks Tartu juht tunnistas mulle seda hiljuti koolitusel nii: “Meil on kolmeaastane strateegiaplaan. Aga ausalt öeldes, ma ei mäleta isegi, mis seal sees on. Me lihtsalt reageerime sellele, mis iga päev juhtub.”
See on aus ülestunnistus ja seda ausust tuleb austada. Aga see ei peaks vist nii olema.
OKR-id: lihtne süsteem, mis päriselt töötab
OKR – Objectives and Key Results – kõlab tehniliselt, aga see töötab. Ja tegelikult on see lihtsam kui alguses arvatakse. See on lihtsalt viis, kuidas muuta hägused unistused konkreetseteks sammudeks .
Objective (eesmärk) vastab küsimusele: Kuhu me tahame jõuda või mida me tahame saavutada?
Key Results (võtmetulemused) vastavad küsimusele: Kuidas me teame, et oleme sinna poole teel või oleme seda saavutamas?
Näiteks:
Eesmärk : Muutume Tartumaa kõige kliendisõbralikumaks autoremonditöökojaks
Võtmetulemus 1 : Kliendi tagasiside tõuseb 4,2-lt 4,7-le
Võtmetulemus 2 : Korduvklientide osakaal kasvab 40%-lt 55%-le
Võtmetulemus 3 : Keskmine ooteaeg väheneb 3 päevalt 1 päevale
Näed erinevust võrreldes “tõstame kliendirahulolu” loosungiga?
OKR-ide jõud peitub kolmes asjas:
1. Lühike ajahorisont. Me ei räägi aastast, vaid kvartalast või isegi kuust. See on piisavalt pikk, et midagi ära teha, aga piisavalt lühike, et hoida fookust.
2. Mõõdetavus. Iga võtmetulemus on reaalne ning mõõdetav number. Mitte “parem”, vaid “4,2-lt 4,7-le”. Kõik saavad aru, kas me oleme õigel teel või mitte.
3. Nähtavus. OKR-id pole salajased. Kogu meeskond näeb, mis on eesmärk ja kuidas läheb. See loob vastutuse ja ühise suuna.
👉 Google’i endine tegevjuht Eric Schmidt on öelnud: “OKR-id muutsid Google’i garaažifirmast globaalseks hiiglaseks. See pole liialdus – see on lihtsalt fakt.”
Kuidas päriselt töötavaid eesmärke sõnastada?
“Okei, kõlab loogiliselt. Aga kuidas ma selle oma meeskonnas tööle panen?” küsivad juhid sageli “Tagaside-kultuuri loomine meeskonnas”-koolitusel , kus muuhulgas ka eesmärkide seadmist õpime.
Alusta sellest, et unusta kõik, mida sa tead SMART-eesmärkidest ja muudest keerulistest süsteemidest. OKR-ide puhul on kõige olulisem lihtsus ja selgus.
Samm 1: Vali üks suur asi
Mitte kolm, mitte viis – ÜKS . Mis on see üks asi, mille muutmine või saavutamine avaldaks sinu meeskonna tulemustele kõige suuremat positiivset mõju? Võid selle nimetada ka “metsikult tähtsaks eesmärgiks” , nagu seda nimetatakse raamatus “The 4 Disciplines of Execution: Achieving Your Wildly Important Goals” ( wildly important goal ehk WIG ).
Üks kinnisvarajuht Tallinnast jagas oma kogemust nii: “Me alati üritasime kõike korraga parandada. Müük, teenindus, turundus, personal… Kõik jäi poolikuks. Siis valisime ühe asja – müügiprotsessi kiiruse . Ja see fookus muutis meie jaoks väga palju.”
Samm 2: Sõnasta see nii, et 10-aastane laps saaks aru
Mitte “optimeerime klienditeekonna puutepunkte”. Vaid “teeme nii, et kliendid saaksid kiiremini vastused” .
Mitte “suurendame organisatsioonilist efektiivsust”. Vaid “vähendame aega, mis kulub otsuste tegemiseks”.
Samm 3: Lisa 2-4 konkreetset mõõdikut
Võtmetulemused peavad olema:
Numbrilised (mitte “parem”, vaid “80%”)
Ambitsioonikad (70% saavutamine on juba hea)
Sinu kontrolli all (sõltuvad meist, mitte turust)
👉 Siin on oluline viga, mida ma näen pidevalt: juhid seavad võtmetulemusteks asju, mida nad tegelikult kontrollida ei saa. “ Majanduskasv 15%” – see sõltub ju palju rohkemast kui ainult sinust!
Key Results ehk võtmetulemused: kuidas hägustest unistustest saavad käegakatsutavad sammud ja tulemused
Võtmetulemuste sõnastamine on kunst. Ma olen näinud sadu meeskondi, kes takerduvad just siia. “Kuidas ma mõõdan midagi nii ebamäärast nagu meeskonna õnn?” küsitakse sageli.
Vastus on lihtne: ära ürita mõõta õnne. Mõõda seda, mis õnne tekitab.
Näiteks, kui su eesmärk on “luua meeskond, kuhu inimesed tahavad tööle tulla”, siis võtmetulemused võiksid olla:
Töölt puudumise päevad vähenevad 8-lt 5-le kuus
Siseküsitluses “soovitan oma sõbrale siin töötamist” tõuseb skoor 6-lt 8-le
Vabatahtlike algatuste arv meeskonnas kasvab 0-lt 3-le
Üks personalijuht rääkis mulle nende kogemust: “Ma arvasin alguses, et need numbrid on liiga külmad. Aga tegelikult andsid just numbrid mulle võimaluse näha, kas meie tegevused töötavad või mitte. Emotsioonidega sa ei saa hinnata, kas sa liigud õiges suunas.”
Oluline on ka see, et Key Results’id peavad olema omavahel seotud, aga mitte kattuvad. Nad peavad vaatama eesmärki erinevatest nurkadest.
Kehv näide:
Müügikäive kasvab 20%
Müügitulu kasvab 20%
Käive kliendi kohta kasvab 20%
Need kõik mõõdavad sisuliselt sama asja.
Hea näide:
Uute klientide arv kasvab 30%
Olemasolevate klientide kordusostude arv kasvab 50%-lt 65%-le
Keskmine tehingu suurus kasvab 200 eurolt 250 eurole
Näed erinevust? Viimased näitavad erinevaid teid, kuidas eesmärgini jõuda.
Kuidas siduda OKR-id ettevõtte suure pildiga
“Aga Kaido, kuidas ma tean, et minu meeskonna eesmärgid on üldse õiged? Mis siis, kui me pingutame vale asja nimel?”
See on õigustatud hirm. Ja just siin tuleb mängu OKR-ide kaskaad.
Kujuta ette, et ettevõttel on üks suur eesmärk. Näiteks: “Saame Eesti jätkusuutlikumaks toidutootjaks”. Nüüd peab iga osakond mõtlema – kuidas mina saan sellele kaasa aidata?
Tootmine: “Vähendame tootmisjääke 30%” Turundus: “Tõstame tarbijate teadlikkust jätkusuutlikkusest” Personal: “Koolitame 100% töötajatest jätkusuutlikkuse teemadel”
Näed, kuidas kõik tükid sobituvad suurde pilti?
Aga siin on oluline nüanss – ära ürita kõike ülevalt alla dikteerida . Anna osakondadele vabadus ise mõelda, kuidas nad ettevõtte eesmärgile kaasa saavad aidata.
👉 Andy Grove, Intel’i legendaarne juht ja OKR-ide “isa”, on öelnud: “Parimad ideed tulevad sealt, kus töö tegelikult tehakse. Juhi roll on luua raamistik, mitte dikteerida detaile.”
Praktikas tähendab see vestlusi. Palju vestlusi. Aga need pole tavalised “raporteerimise” koosolekud. Need on loovad arutelud, kus iga meeskond mõtleb, kuidas nemad saavad panustada.
1 kuu pikkune eksperiment, et OKR’dega koheselt alustada
“See kõik kõlab ilusa teooriana. Aga kuidas ma päriselt alustan?” küsivad juhid sageli koolituse lõpus.
Minu soovitus: ära ürita kogu ettevõtet korraga ümber korraldada. Alusta oma meeskonnaga ja ühe kuuga.
Nädal 1: Vali fookus
Kutsu meeskond kokku. Mitte koosolekuruumi, kus kõik istuvad harjumuspäraselt oma kohtadel. Mine kuhugi mujale. Kohvikusse, parki, kuskile, kus inimesed tunnevad end veidi vabamalt.
Küsi: “Kui me saaksime järgmise kuu jooksul AINULT ÜHE asja ära teha, mis looks meie tööle ja elule kõige suuremat väärtust meeskonnas, mis see oleks?” See on see metsikult oluline eesmärk.
Las kõik räägivad. Ära kiirusta. Sageli tuleb päris asi välja alles siis, kui pinnavirvendused on settinud.
Nädal 2: Sõnasta eesmärk ja tulemused
Võta sellest arutelust kõige olulisem teema. Sõnasta see üheks lauseks. Näiteks: “Muudame meeskonnasisese kommunikatsiooni nii selgeks, et keegi ei pea enam küsima ‘mis ma tegema pean?'”
Nüüd mõelge koos – kuidas te teate kuu aja pärast, kas see õnnestus? Mis on konkreetselt teisiti? Sõnastage 2-4 mõõdetavat tulemust.
Nädal 3-4: Tegutsemine ja nädalane check-in
Tehke iga nädala alguses 15 minutiline kokkusaamine: kus me oleme? Mis hästi läheb? Kus takerdume?
See pole kontroll. See on toetus. “Kuidas ma saan aidata?” peaks olema sinu põhiküsimus.
Nädal 5: Õppetunnid ja otsus
Kuu lõpus vaadake tagasi. Mitte ainult numbritele – vaadake protsessile. Mis oli teisiti? Mis oli parem? Mis oli raskem?
Ja siis otsustage – kas jätkate?
Üks ehitusfirma projektijuht jagas oma kogemust: “Esimene kuu oli kaootiline. Me ei saanud isegi aru, mida me mõõtma peaksime. Aga see sundis meid mõtlema – mida me üldse teeme ja miks? Ainuüksi see oli väärt kogu vaeva.”
Tüüpvead ja kuidas neid vältida
15 aasta jooksul olen näinud kõikvõimalikke viise, kuidas OKR-id untsu keerata. Siin on top 3 viga, mida Eesti juhid teevad:
Viga 1: Liiga palju eesmärke
“Meil on 7 prioriteeti” = meil pole ühtegi prioriteeti.
Kui kõik on oluline, siis miski pole oluline. Vali ÜKS. Maksimum kaks. Parem teha üks asi korralikult kui seitse asja halvasti.
Viga 2: Võtmetulemused, mida sa kontrollida ei saa
“Eesti majandus kasvab 3%” ei ole sinu võtmetulemus. “Meie müük kasvab 20%” – see on juba parem, aga ikka liiga üldine.
“Me teeme 50 müügikohtumist, millest 15 lõppeb lepinguga” – nüüd juba räägime!
Viga 3: Unustamine, et OKR on tööriist, mitte eesmärk
Ma olen näinud ettevõtteid, kus OKR-ide täitmine muutub omaette bürokraatiaks. Vormid, aruanded, graafikud…
Meeles tuleb pidada, et OKR-ide mõte on aidata teil kiiremini ja selgemalt eesmärgini jõuda. Kui süsteem hakkab teid aeglustama, siis lihtsustage seda.
Mis muutub, kui OKR-id päriselt tööle hakkavad
Jagan nende loal näidet ühest Tallinna teenindusettevõttest, kus käisin poolteist aastat tagasi eesmärkide koolitust tegemas.
Juht helistas mulle kolm kuud pärast koolitust: “Kaido, ma pean sulle midagi rääkima. Ma ei usu seda ise ka veel.”
Ja ta rääkis, kuidas nad olid valinud esimeseks OKR-iks “Vähendame kliendi ootamise aega”. Võtmetulemuse oli lihtne – keskmine ooteaeg 15 minutilt 7 minutile.
“Esimene asi, mis juhtus – kõik hakkasid mõtlema. KÕIK. Isegi need, kes tavaliselt lihtsalt oma asja ajasid. Keegi pakkus välja, et äkki peaks kliente teavitama, kui tekib viivitus. Teine ütles, et võiks olla mingi kiirteenus neile, kellel on väga kiire. Kolmas pakkus välja, kuidas töögraafikuid ümber korraldada.”
“Aga kõige šokeerivam oli see,” jätkas ta, “et nad ei oodanud minu käske selleks kõigeks. Nad lihtsalt hakkasid tegutsema. Sest kõik teadsid lõpuks, mis on meie eesmärk ja kuidas me edu mõõdame.”
Tulemus? Mitte ainult ooteaeg ei vähenenud (muide, 5 minutini, mitte 7-ni). Meeskonna energia muutus täielikult. “Ma ei pea enam mikromanageerima. Inimesed teavad, kuhu me liigume ja miks.”
Viimane mõte
OKR-id pole mingi maagiline lahendus meeskonna kõikidele tänastele probleemidele. Need on lihtsalt juhtimise tööriist. Aga see on tööriist, mis aitab sul:
Öelda “ei” asjadele, mis pole olulised
Anda meeskonnale selgus ja suund
Lõpuks ometi liikuda strateegiast tegude ja tulemusteni
Näha reaalselt, kas meeskonna pingutused viivad kuhugi
Ja muide, juht ei pea kohe täiuslikuks OKR-guruks saama. Ta ei pea isegi 100% uskuma, et see töötab. Ta pead lihtsalt proovima neid kasutada. Üks kuu. Üks metsikult oluline eesmärk.
Mis on alternatiiv? Alternatiiv on jätkata “päästekomando juhina”, kelle tuletõrjujad reageerivad, reageerivad, reageerivad. Jah, see töötab Päästeametis. Aga usutavasti teame mõlemad, kuhu see ühe meeskonna juhtimises viib – vajalikud rutiinid saavad tehtud, aga progressi ja arengut ei toimu.
👉 Nagu Andy Grove on öelnud: “Edu ei tule sellest, et tead vastuseid. Edu tuleb sellest, et küsid õigeid küsimusi.”
OKR-id aitavad sul küsida õiget küsimust: Kuhu me tahame jõuda ja kuidas me teame, et oleme õigel teel?
See ongi kogu OKR’ide kasutamise saladus.
Küsimused mõtisklemiseks juhile
Kui sa peaksid valima ÜHEAINSA asja, mille muutmine looks sinu meeskonnas järgmise kuu jooksul kõige suuremat positiivset mõju, siis mis see oleks? Ja mis takistab sind seda täna alustamast?
Kui palju su meeskonna igapäevastest tegevustest on tegelikult seotud teie ametlike eesmärkidega? Kui vastus on alla 50%, siis küsi endalt, mis täidab kogu ülejäänud aja?
Millal viimati sinu meeskond ise pakkus välja uue algatuse või idee, ilma et sa oleksid pidanud seda neilt küsima? Kui see oli ammu, siis mida see sulle sinu praeguse eesmärgistamise süsteemi kohta ütleb?
Allikas: motivaator.ee , Motivaatori asutaja, juht ja koolitaja Kaido Pajumaa