Online Counter
Blogi > Ametid

5 meeskonna düsfunktsiooni: lahendused ja samm-sammuline teejuht

5 meeskonna düsfunktsiooni: lahendused ja samm-sammuline teejuht

Kas sinu meeskond kannatab nende 5 düsfunktsiooni käes? Siin on samm-sammuline raviplaan.

Oled sa vahel tundnud, et sinu meeskond ei tööta nii tõhusalt kui võiks? Et inimesed ei usalda üksteist täielikult, kardavad konflikte või ei võta piisavalt vastutust? Need on märgid, mis viitavad, et sinu meeskonnas ei ole kõik korras.

Aga ära muretse – sa ei ole üksi. Gallupi 2023. aasta uuringu järgi tunneb ainult 21% töötajatest, et nende meeskond on oma täieliku potentsiaali saavutanud. Sama uuringu järgi ebaõnnestuvad tiimid kõige sagedamini just usalduse, konstruktiivse konflikti ja vastutuse võtmise osas.

Need pole lihtsalt numbrid – need on reaalsed probleemid, mis mõjutavad sinu meeskonna igapäevatööd. Kui inimesed ei usalda üksteist, hoiavad nad informatsiooni enda teada. Kui nad kardavad konflikte, jäävad olulised teemad arutamata. Ja kui vastutus on hägune, jäävad tähtsamad asjad tegemata.

Miks on see nii? Patrick Lencioni, üks maailma hinnatumaid meeskondade arendamise eksperte, on uurinud seda teemat aastakümneid. Tema raamatus “The Five Dysfunctions of a Team” toob ta välja 5 peamist viga, mida meeskonnad teevad. Need on nagu doominokivid – kui esimene kukub, järgnevad ka teised.

Iga raamatus tutvustatud probleem on võimalus õppimiseks ja kasvamiseks. Võta seda artiklit kui teejuhti, mis aitab sul oma meeskonna potentsiaali avada. Käime siin sammhaaval läbi Lencioni 5 viga ning vaatame, kuidas neid juhina lahendada.

Samm 1: Loo usaldus – aluspõhi, millele kõik üles ehitada

Lencioni mudeli esimene samm on usaldus. See on kõige alus – kui meeskonnas puudub usaldus, on kõik muu sisuliselt võimatu. Usalduse puudumine viib kaitseseisundisse, info varjamiseni ja enese haavatamatuks muutmiseni.

Samas näitab statistika, et ainult 29% töötajatest tunneb, et nende kolleegid seisavad nende eest (ADP Research Institute, 2023). See tähendab, et enamik meeskondi töötab usaldusdefitsiidiga.

Kuidas siis luua usaldust? Siin on mõned praktilised sammud:

➢ Näita eeskuju haavatavusega
Jagades oma vigu, nõrkusi ja hirme, loob juht keskkonna, kus teised julgevad sama teha. See tundub esialgu hirmutav, aga usaldus sünnib just haavatavusest.

➢ Loo “turvatsoonid” ausateks vestlusteks
Määra kindel aeg ja koht, kus inimesed saavad rääkida ilma hinnanguid kartmata. Näiteks iganädalased check-in koosolekud, kus kõik jagavad oma õnnestumisi ja väljakutseid.

➢ Tunnusta ausust ja julgust
Kui keegi julgeb olla aus, isegi kui see on ebamugav, siis tunnusta seda avalikult. Näita, et sinu meeskonnas on turvalisus ja avatus väärtustatud.

Üks juht rääkis mulle hiljuti, kuidas ta alustas iganädalasi “haavatavuse hetki”, kus ta julgustas kõiki, sealhulgas ennast, jagama midagi isiklikku. “Alguses oli see väga ebamugav,” meenutas ta, “aga aja jooksul hakkas see muutma meie meeskonna dünaamikat. Inimesed hakkasid üksteist rohkem usaldama.”

See näide illustreerib, et usalduse loomine võtab aega, aga see on investeering, mis tasub end igati ära. Kui sinu meeskond suudab üksteist usaldada, on kõik muu palju lihtsam.

Samm 2: Julgusta konstruktiivseid konflikte – tee, mis viib innovatsioonini

Usaldus on kui baas, millele saab üles ehitada järgmise sammu – konstruktiivse konflikti. See võib kõlada vastuoluliselt – kuidas saab konflikt olla hea? Aga Lencioni räägib siin just ideede, mitte isiksuste konfliktist.

Kui meeskond usaldab üksteist, julgevad nad väljendada oma ideid, isegi kui need lähevad vastuollu teiste omadega. See on innovatsiooni alus – parimad ideed sünnivad sageli just erimeelsustest. Kui kõik on alati ühel meelel, on see märk stagnatsioonist.

Kuid Harvard Business Review 2023. aasta uuring näitas, et ainult 24% töötajatest tunneb end mugavalt oma meeskonnas erimeelsusi väljendades. See tähendab, et enamikes meeskondades valitseb “vaikimise kultuur”, kus konfliktid pühitakse vaiba alla.

Kuidas siis julgustada konstruktiivset konflikti? Proovi neid võtteid:

➢ Tee reeglid selgeks
Määratle oma meeskonnas selged “mängureeglid” konfliktideks. Näiteks: rünnake ideid, mitte inimesi; kuulake enne vastamist; otsige kõigepealt ühisosa.

➢ Harjutage konfliktiolukorras käitumist
Õpeta oma meeskonnale tehnikaid nagu aktiivne kuulamine, ümberformuleerimine ja “mina” sõnumite kasutamine. Need aitavad hoida konflikti konstruktiivsena.

➢ Tähista erimeelsusi
Kui näed produktiivset lahkarvamust, tunnusta seda. Näiteks: “Mulle meeldib, kuidas te kaks erinevat vaatenurka välja tõite – see aitas meil jõuda parema otsuseni.”

Meenub ühe tarkvara arendusmeeskonna juht, kes tõi sisse “advokaadi dilemma” tehnika. Iga suurema otsuse puhul määras ta kaks inimest, kelle ülesanne oli poolt ja vastu argumente leida. “See oli meile murranguline,” selgitas ta. “Me hakkasime nägema konflikti kui midagi väärtuslikku, mitte kardetavat.”

See näitab, kuidas konstruktiivne konflikt võib viia paremate otsusteni. Kui sinu meeskond suudab tulemuslikult erimeelsusi lahendada, on nad valmis õppima ja kasvama.

Samm 3: Loo pühendumust – faktor, mis määrab elluviimise edukuse

Kui meeskond suudab usalduslikult konflikte lahendada, on nad valmis astuma järgmist sammu – pühendumist otsustele. See tähendab, et pärast arutelu ja debatti seistakse ühiselt otsuse taga, isegi kui see ei olnud esialgu kõigi eelistus.

Pühendumuse puudumine viib “jah-ei-jah-ei” tsüklini, kus otsuseid pidevalt ümber vaadatakse. See omakorda viib usalduse kadumiseni ja tegutsemisparalüüsini.

Näiteks McKinsey 2023. aasta uuringu järgi tunneb ainult 28% töötajatest, et nende meeskonnas tehakse otsuseid õigeaegselt ja efektiivselt. See tähendab, et enamik meeskondi kannatab otsustamatus- ja pühendumuspuuduse käes.

Kuidas siis luua pühendumust? Siin on mõned ideed:

➢ Tee otsustusprotsess läbipaistvaks
Selgita, kuidas ja millal otsuseid tehakse. Kaasa meeskond võimalikult vara ja jaga infot avatult. Mida rohkem inimesed protsessi mõistavad, seda lihtsam on neil otsusega kaasa minna.

➢ Otsi konsensust, aga ära nõua seda
Püüdle ühehäälsuse poole, aga ära jää seda igavesti ootama. Vahel on vaja lihtsalt edasi liikuda. Taga lihtsalt, et kõik saaksid oma seisukohad välja öelda ja tunneksid end kuulatuna.

➢ Loo “tähtaegade mentaliteet”
Määra otsustele selged tähtajad ja pea neist kinni. See loob “sellega on kiire”-tunde ja aitab vältida lõputuid arutelusid.

“Meil oli varem kombeks otsuseid lõputult vaagida,” meenutas üks meeskonna juht. “Aga siis hakkasime seadma konkreetseid tähtaegu, millal peame otsuseni jõudma. See aitas meil keskenduda ja kokkuleppeid saavutada.”

See näide illustreerib, kuidas selged protsessid ja tähtajad aitavad pühendumist luua. Kui sinu meeskond suudab otsuseid langetada ja nende taga seista, on nad võimelised tegutsema ühise eesmärgi nimel.

Samm 4: Nõua vastutust – võti, mis lukustab kõik eelneva

Pühendumuse loogiline järg on vastutus. See tähendab, et meeskonnaliikmed hoiavad üksteist vastutavana kokkulepete ja tulemuste osas. Nad ei oota, et juht oleks ainuke distsiplineerija, vaid teevad seda ka ise.

Vastutuse puudumine viib olukorrani, kus tähtajad nihkuvad, standardid langevad ja süüdistused lendavad. Keegi ei taha olla see “halb politseinik”, kes teisi korrale kutsub.

Samas näitas 2023. aasta Gartneri uuring, et meeskonnad, kus liikmed hoiavad üksteist vastutavana, on kuni 30% produktiivsemad. See on märkimisväärne vahe, mis näitab vastutuse jõudu.

Kuidas siis luua vastutuskultuuri? Proovi neid nippe:

➢ Tee ootused selgeks
Veendu, et kõigil on selge arusaam oma rollist, eesmärkidest ja tähtaegadest. Mida selgemad on ootused, seda lihtsam on inimesi vastutavana hoida.

➢ Loo “check-in” rutiin
Seo vastutus regulaarsete check-in’idega, kus kõik raporteerivad üksteisele meeskonnas oma progressi ja väljakutseid. See loob loomuliku vastutushetke.

➢ Tunnusta vastutuse võtmist
Kui näed kedagi teist vastutavana hoidmas, kiida seda. Näiteks: “Märkasin, kuidas sa Marko käest tema projekti staatust küsisid – see aitas meil tähtajas püsida.”

“Meil oli kunagi “vastutuspartnerite” süsteem,” jagas üks juht. “Igaühel oli partner, kelle ülesanne oli teda eesmärkide osas vastutavana hoida. See oli algul veider, aga lõpuks muutis see meie suhtumist vastutusesse.”

See lugu näitab, kuidas vastutus võib muutuda meeskonna-siseseks, mitte ainult juhi ülesandeks. Kui sinu meeskond suudab üksteist vastutaval hoida, on nad võimelised ise oma tulemuslikkust juhtima.

Samm 5: Keskendu tulemustele – eesmärk, mis ühendab kõik eelneva

Lencioni mudeli tipp on keskendumine tulemustele. See tähendab, et meeskonnaliikmed seavad kollektiivsed eesmärgid kõrgemale isiklikest või osakondlikest eesmärkidest. Nad mõõdavad oma edu ühiselt, mitte individuaalselt.

Tulemustele mitte keskendumine viib “ego-sõdadeni”, kus inimesed kaitsevad oma territooriumi, mitte ei tööta ühise eesmärgi nimel. See omakorda viib “siltornideni”, kus igaüks meeskonnas ajab oma asja.

Näiteks leidis Google’i Project Aristotle uuring, et kõige edukamatel meeskondadel on alati selgelt defineeritud ühised eesmärgid (isiklike eesmärkide kõrval). Need eesmärgid hoiavad tiimi fookuses ja motiveeritud.

Kuidas siis luua tulemustele keskendumist? Proovi neid võtteid:

➢ Defineeri ühised eesmärgid
Veendu, et kõigil on selge arusaam meeskonna “suure pildiga” eesmärkidest. Seosta iga indiviidi töö nende eesmärkidega. Mida selgem on side, seda lihtsam on inimestel ühiselt tegutseda.

➢ Mõõda ja tähista meeskonnatöö
Loo mõõdikuid, mis hindavad just meeskonnatööd, mitte ainult individuaalseid saavutusi. Tähista edusamme koos meeskonnaga. See loob ühise omanikutunde.

➢ Loo “üks tiim” mentaliteet
Räägi alati “meist” ja “meie eesmärkidest”, mitte “minu osakonnast” või “sinu projektist”. See väike sõnavahetuse muutus aitab luua ühtsustunnet.

Üks mu isiklik edulugu on näiteks ehitusettevõttest, kes muutis oma preemiasüsteemi meeskonna, mitte indiviididepõhiseks. “See oli algul valus,” meenutas juht. “Aga lõpuks hakkas see muutma meie kultuuri. Inimesed hakkasid nägema ühist pilti ja tegema rohkem koostööd.”

See näide illustreerib, kuidas fookus tulemustel võib muuta meeskonna dünaamikat. Kui sinu meeskond suudab panna ühised eesmärgid esikohale, on nad võimelised saavutama midagi suuremat kui lihtsalt individuaalsete panuste summa.

Kokkuvõte – 5 sammu, mis viivad suurepärase meeskonnatööni

Tugevate meeskondade loomine ei ole lihtne – see nõuab järjepidevat tööd usalduse, konflikti, pühendumuse, vastutuse ja tulemuste kallal. Need on kui märklaud, millele tuleb pidevalt sihikut seada.

Aga nagu üks tarkvaratiimi juht mulle hiljuti ütles: “Need 5 sammu muutsid meie meeskonna tööd rohkem kui miski muu. Me muutusime võistlevatest indiviididest ühtseks jõuks. Ei, see polnud lihtne ja meil on ikka veel arenguruumi, aga me oleme kaugel oma kunagisest düsfunktsionaalsusest.”

See on sõnum, mida võid ka sina juhina siit artiklist kaasa võtta – töö meeskonnaga ei saa usutavasti kunagi päris valmis, aga iga samm viib sind ja sinu meeskonda lähemale teie tegelikule potentsiaalile. Nii nagu usaldus on vundament, on tulemused katus – aga sa pead ehitama kõik vahepealsed korrused, et struktuur püsiks.

Niisiis, kui tunned vahel, et sinu meeskond ei toimi nii nagu võiks, mine tagasi algusesse. Kontrolli oma usalduse taset, julgusta konflikte, loo pühendumust, nõua vastutust ja sea fookus tulemustele. Samm sammult, kord korraga – nii ehitatakse suurepäraseid meeskondi.

Lõpetuseks, toetudes Patrick Lencioni sõnadele: “Hästi toimiv meeskond ei ole lihtsalt meeldiv pisiasi – see on konkurentsieelis. Kas selleni jõudmine võib olla valus ja keeruline? Jah, alguses kindlasti. Aga alternatiiv – düsfunktsionaalsus, läbipõlemine, läbikukkumine – on palju valusam.”

Küsimused mõtisklemiseks juhile

  1. Milline nendest 5 sammust on sinu meeskonnas kõige nõrgemalt esindatud? Mida saad teha juba sel nädalal, et seda parandada?
  2. Kuidas saad ise juhina olla eeskujuks usalduse loomisel ja haavatavuse näitamisel? Millise “haavatavuse hetke” saaksid oma meeskonnaga jagada?
  3. Kui hästi sinu meeskond tegelikult konflikte lahendab? Kas inimesed väljendavad oma erimeelsusi või hoiavad need enda teada? Kuidas saad luua turvalisema keskkonna konflikti jaoks?

Allikas: motivaator.ee, Motivaatori asutaja, juht ja koolitaja Kaido Pajumaa