Kas oled töö juures kokku puutunud suhtumisega “Mõtlemise eest makstakse meil palka teistele inimestele. Sina ära sellega oma pead vaeva”?
Just see oli Tööstusrevolutsiooni aegse juhtimisteadlase Frederick Taylori soovitus töötajatele, keda ta nimetas lollideks ja laiskadeks. Oma lähenemise nimetas ta Teaduslikuks Juhtimiseks, ja kahjuks leiab selle ilminguid juhtimises veel ka täna. Mis on selle tulemuseks?
Uuringufirma Gallup andmetel on ainult 15% ülemaailmsetest töötajatest oma tööle pühendunud. See tähendab, et 85% inimestest käib tööl ilma entusiasmita, täites lihtsalt käske. Kas see number üllatab? Kuni juhtimises kohtab veel eespool mainitud tailoristlikku mõtteviisi, siis kahtlemata mitte!
Taylori teooria kohaselt tuli tööülesanded lammutada lihtsateks korduma kippuvateks operatsioonideks. Inimesed pidid täitma selgeid käske, näitama üles kuulekust ning mitte kaasa mõtlema. Palka maksti puhtalt tehtud töö, mitte aja eest.
Ehk tuleb tuttav ette? Tänapäevalgi on organisatsioone, kus töötaja peamine ülesanne on “lihtsalt oma tööd teha”. Vastu vaielda või küsimusi esitada ei tasu, sest “mõtlemise eest makstakse teistele”.
Selline suhtumine võis ehk töötada tehasetöö kontekstis, kuid tänapäeva kiirelt muutuvas VUCA (volatiilne, ebakindel, keerukas, ambivalentne) keskkonnas, kus suur osa töötajatest on teadmustöötajad (teevad tööd peaga, mitte kätega) on see äärmiselt kahjulik. Miks?
Seega, kui “Teaduslik Juhtimine” oli efektiivne 20. sajandi alguse tehastes, siis 21. sajandi organisatsioonide jaoks on see mudel ajale jalgu jäänud.
Mis on alternatiiv?
Kui Taylori mudel rõhutab tsentraliseeritud juhtimist, siis tänapäeval räägitakse järjest rohkem isejuhtivatest meeskondadest. Need on meeskonnad, kus vastutus ja otsustusõigus on jagatud kõigi liikmete vahel.
Harvard Business Review artikkel “Are You Ready for Self-Management?” toob välja, et edukad isejuhtivad meeskonnad keskenduvad kolmele asjale:
Kui need tingimused on täidetud, suudavad isejuhtivad meeskonnad tegutseda kiiresti, loovalt ja pühendunult. Nad ei oota juhi käsku, vaid võtavad ise initsiatiivi.
Üleminekut käsuliinilt isejuhtimisele ei saa teha üleöö. See nõuab nii juhtidelt kui töötajatelt kannatlikkust ja järjepidevust. Ja esimese ajana muidugi juhtide üldiste mõtteviiside muutust – mis on juhi ja mis on töötaja roll meeskonnas?
Siinkohal mõned nõuanded:
Üleminek tailorismilt iseseisvuse suunas on kindlasti väljakutseid täis. Aga kui suudad luua keskkonna, kus inimesi väärtustatakse mõtlevate ja loovate isiksustena, võidad sa nende pühendumuse ja usalduse. Ja see maksab kõik raskused kuhjaga tasa.
Elame maailmas, kus “ülevalt alla” käsuliinid enam ei tööta. Inimesed tahavad tunda end väärtustatuna ja näha oma töö mõtet. Nad tahavad kaasa rääkida otsustes, mis nende tööd puudutavad.
Juhi roll on luua keskkond, kus see saab toimuda. See tähendab töötajate kaasamist, mõtlemisvabadust ja usaldust. See pole kerge, aga see on ainus viis, kuidas tänapäeval edukas olla.
Nii et järgmine kord, kui keegi ütleb “Mõtlemise eest makstakse teistele”, ütle sina “Ei , just mõtlemise eest meile kõigile makstaksegi! Ja just see teebki meid tugevaks.”
Jah, see tähendab senise mõtteviisi muutmist. Aga kui suudad seda teha, võid avastada, et sinu meeskond on võimeline palju enamaks, kui sa arvasid. Ja see ongi tõeline võit.
Allikas: motivaator.ee, Motivaatori asutaja, juht ja koolitaja Kaido Pajumaa