Skip to main content
Blogi

Töölepingu käsiraamat: 2. osa "Töötaja ja Tööandja Kohustused: Olulised Punktid ja Nõuanded"

Töötaja ja Tööandja Kohustused: Olulised Punktid ja Nõuanded

Töösuhe on vastastikune kokkulepe, mis paneb paika nii töötaja kui ka tööandja õigused ja kohustused. Et tagada sujuv ja mõlemale poolele kasulik töösuhte toimimine, on oluline mõista, millised ootused ja vastutused käivad kaasas töölepinguga. Alljärgnevalt tutvustame töötaja ja tööandja kohustusi ning jagame praktilisi nõuandeid, et töökeskkond oleks sujuv ja vastastikune usaldus tagatud.


Töötaja Kohustused

1. Lojaalsus ja kohusetundlikkus
Töötaja peab tööandja suhtes käituma lojaalselt ja vastutustundlikult, järgides töölepingu tingimusi ning seadusi.

2. Kokkulepitud töö tegemine
Töötaja kohustus on teha kokkulepitud tööd määratud mahus, kohas ja ajal. Samuti peab töötaja järgima tööandja seaduslikke korraldusi.

3. Pidev enesetäiendus ja koostöö
Töötaja peaks olema valmis oma oskusi ja teadmisi arendama ning tegema koostööd teiste töötajatega, et parandada töökeskkonda ja -tulemusi.

4. Töötakistustest teatamine
Kui töötaja näeb takistusi töö tegemisel, peab ta sellest viivitamatult tööandjale teatama ja võimaluse korral probleemi lahendama.

5. Ettevõtte maine hoidmine
Töötaja peab hoiduma tegudest, mis kahjustaksid tööandja mainet või usaldusväärsust.

6. Ajutisest töövõimetusest teatamine
Haiguse või muu ajutise töövõimetuse korral tuleb sellest tööandjat teavitada esimesel võimalusel.


Tööandja Kohustused

1. Lojaalsus ja selged juhised
Tööandja peab olema aus ja läbipaistev, andes töötajatele selgeid ja õigeaegseid korraldusi ning väärtustades nende panust.

2. Töö ja tasu tagamine
Tööandja kohustus on kindlustada töötaja kokkulepitud tööga ning maksta selle eest õigel ajal kokkulepitud tasu.

3. Ohutu ja tervislik töökeskkond
Tööandja peab tagama töötajatele ohutud ja tervislikud töötingimused vastavalt seadusandlikele nõuetele.

4. Koolituste pakkumine
Tööandja on kohustatud võimaldama töötajatele vajalikke koolitusi, et aidata neil arendada oskusi ja teadmisi.

5. Privaatsuse austamine
Tööandja peab austama töötaja isikuandmeid ja privaatsust, kontrollides töökohustuste täitmist viisil, mis ei riku töötaja põhiõigusi.

6. Töötingimuste teavitamine
Tööandja peab töötajaid kursis hoidma töökorralduse reeglite ja kollektiivlepingutega, samuti tähtajaliste lepingute puhul pakkuma võimalust tähtajatu lepingu sõlmimiseks.


Olulised Aspektid Töösuhtes

1. Konkurentsipiirang ja saladuse hoidmine
Tööandjal on õigus sõlmida konkurentsipiirangu kokkulepe, mis takistab töötajal tööd otsida konkurendi juures. Samuti peab töötaja hoidma konfidentsiaalseid andmeid, mis on seotud ettevõtte äri- ja tootmissaladustega.

2. Töötasu ja lisatasud
Kui töölepingus ei ole täpsustatud töötasu suurust, võib see põhineda kollektiivlepingul või tavalistel turuhindadel. Lisaks võib töötaja saada boonuseid ja osalust ettevõtte kasumist.

3. Töökeeldumise õigus
Töötajal on õigus keelduda töö tegemisest mitmel juhul, sealhulgas puhkuse ajal, haiguse tõttu või osaledes streigis.

4. Töökohustuste peatamine
Kui tööandja ei saa pakkuda töötajale kokkulepitud tööd, on tal võimalus ajutiselt töötasu vähendada, kuid mitte alla kehtestatud miinimumi.

5. Puhkus ja perekondlikud kohustused
Töötaja peab saama kasutada puhkust vastavalt seadusele ning naasema tööle samadel tingimustel pärast emapuhkust või hoolduspuhkust.


Kokkuvõte

Töösuhte edukas toimimine sõltub mõlema poole koostööst ja vastastikusest usaldusest. Nii tööandja kui ka töötaja peavad järgima oma kohustusi ning olema teadlikud oma õigustest. Kui töötingimustes või lepingus esineb probleeme, on soovitatav need varakult lahendada, et ennetada suuremaid vaidlusi ja tagada sujuv töökeskkond.

Kui sul on küsimusi oma töõiguste või kohustuste kohta, soovitame konsulteerida töõiguse spetsialistiga või tutvuda töölepingu seadusega täpsemalt.