Skip to main content
Blogi > Tööelu

Mitterahalised motivatsioonivahendid: Töötajate rahulolu tõstmine

Mitterahalised motivatsioonivahendid: Töötajate rahulolu tõstmine

Mitterahalised motivatsioonivahendid töötajate rahulolu ja tootlikkuse tõstmisel

Tänapäeva konkurentsitihedas ärimaailmas on töötajate rahulolu ja tootlikkus kriitilise tähtsusega ettevõtte edu saavutamisel. Kuigi rahaline hüvitis on oluline motivatsioonifaktor, on mitterahalised motivatsioonivahendid üha olulisemaks muutumas. Need vahendid mitte ainult ei paranda töötajate heaolu, vaid suurendavad ka nende pühendumust ja lojaalsust ettevõttele. Käesolevas artiklis uurime, kuidas mitterahalised motivatsioonivahendid võivad mõjutada töötajate rahulolu ja tootlikkust, toetudes usaldusväärsetele globaalsetele uuringutele ja teadustöödele.

1. Töötajate arengusse investeerimine

Üks peamisi mitterahalisi motivatsioonivahendeid on töötajate professionaalse arengu võimaluste pakkumine. Uuringud näitavad, et töötajad, kes näevad oma töös võimalust areneda ja õppida uusi oskusi, on rahulolevamad ja motiveeritumad. Gallup raport "State of the American Workplace" rõhutab, et töötajad, kellel on selged arenguvõimalused, näitavad suuremat pühendumust ja vähendavad töölt lahkumise tõenäosust (Gallup, 2017).

Näide: Zappos on tuntud oma investeeringute poolest töötajate koolitusse ja arengusse. Ettevõte pakub laia valikut koolitusi, mentorlust ja karjäärivõimalusi, mis aitavad töötajatel oma oskusi täiendada ja karjääri edendada.

2. Tunnustamine ja väärtustamine

Tunnustamine on üks olulisemaid mitterahalisi motivatsioonivahendeid. Töötajad, kes tunnevad, et nende pingutusi hinnatakse ja tunnustatakse, on rahulolevamad ning motiveeritumad. Harvard Business Review artiklis "The Power of Small Wins" rõhutatakse, et regulaarsed väikeste saavutuste tunnustused suurendavad töötajate motivatsiooni ja rahulolu (Amabile & Kramer, 2011).

Näide: Google on tuntud oma tunnustussüsteemide poolest, kus töötajad saavad sageli tagasisidet ja tunnustust nii kolleegidelt kui ka juhtidelt. See loob positiivse töökeskkonna, kus töötajad tunnevad, et nende panus on oluline.

3. Positiivne meeskonnavaim ja koostöö

Positiivne meeskonnavaim ja koostöö edendavad töötajate rahulolu ja tootlikkust. Journal of Applied Psychology uuring näitab, et meeskonnatöö ja sotsiaalne tugi töökohal on seotud kõrgema töörahulolu ja madalama töötajate voolavusega (Kelloway & Barling, 2010).

Näide: Spotify loob oma töötajatele toetava ja kaasava meeskonnakultuuri, kus rõhutatakse koostööd, avatust ja üksteise toetust. See aitab luua tugevama sideme töötajate vahel ja suurendab nende rahulolu töökohal.

4. Avatus ja ausus juhtimises

Avatud ja aus juhtimine loob usaldusliku töökeskkonna, kus töötajad tunnevad end väärtustatuna ja kuulduna. MIT Sloan Management Review artikkel "Building Trust Through Transparency" näitab, et ettevõtted, mis rõhutavad läbipaistvust ja ausust, saavutavad kõrgemat töötajate rahulolu ja lojaalsust (Men, 2014).

Näide: Buffer, sotsiaalmeedia haldussüsteem, on tuntud oma läbipaistva juhtimisstiili poolest, kus ettevõtte andmed ja otsused on avatud kõigile töötajatele. See suurendab töötajate usaldust juhtkonna vastu ja motiveerib neid ettevõtte eesmärkide saavutamisel.

5. Paindlikkus töökorras

Paindlikkus töökorras, nagu kaugtöö võimalused ja paindlik tööaeg, aitab töötajatel paremini tasakaalustada töö- ja eraelu. Global Workplace Analytics uuring näitab, et paindlikud töötingimused suurendavad töötajate rahulolu ja vähendavad töölt lahkumise tõenäosust (Global Workplace Analytics, 2020).

Näide: Twitter võimaldab oma töötajatel töötada kaugtöö vormis alates COVID-19 pandeemiast, pakkudes neile suuremat paindlikkust ja kontrolli oma tööaja üle. See on aidanud ettevõttel hoida kõrget töötajate rahulolu ja vähendada töölt lahkumist.

Kokkuvõte

Mitterahalised motivatsioonivahendid mängivad olulist rolli töötajate rahulolu ja tootlikkuse suurendamisel. Töötajate arengusse investeerimine, tunnustamine, positiivne meeskonnavaim, avatus juhtimises ja paindlikkus töökorras on tõhusad strateegiad, mida ettevõtted saavad kasutada töötajate motiveerimiseks ja hoidmiseks. Uuringud ja praktilised näited näitavad, et need vahendid võivad oluliselt mõjutada töötajate pühendumust ja lojaalsust, mis omakorda toetab ettevõtte pikaajalist edu.

Allikad:

  1. Gallup. (2017). State of the American Workplace.
  2. Amabile, T. M., & Kramer, S. J. (2011). The Power of Small Wins. Harvard Business Review. Link
  3. Kelloway, E. K., & Barling, J. (2010). Leadership development as an intervention in occupational health psychology. Journal of Occupational Health Psychology, 15(3), 300-310.
  4. Men, L. R. (2014). Why Leadership Matters to Internal Communication: Linking Transformational Leadership, Symmetrical Communication, and Employee Outcomes. Journal of Public Relations Research, 26(3), 256-279.
  5. Global Workplace Analytics. (2020). Work-at-Home and Telecommuting Statistics.