Avaldatud Kandideeri.ee blogis, 10.01.2025
Humanoidrobotid – futuristlikud abilised, kellega veel paar aastat tagasi seostus ulmefilmilik tulevik – on tasapisi muutumas töömaailma uueks põnevaks teemaks. Tehnoloogilisi hüppeid on tehtud nii AI-tarkvaras (chatbotid, CV-de eelsõelumine, GPT-4 ja selle järglased) kui ka füüsiliste robotite ehituses (nt robootikafirmade humanoidprototüübid). Kas tõesti võib meid oodata aeg, kus uksest astub sisse sõbralik robot ja viib tööintervjuu läbi? Või jääb see siiski pigem tehnoloogiliseks eksperimendiks? Selles artiklis vaatleme, kuhu on humanoidide areng värbamises jõudnud ja mida võime oodata lähiaastatel.
Humanoidrobot on selline robot, mis sarnaneb inimestega nii kuju, liigutuste kui ka ehk ka miimika poolest. Tehisintellektil põhinev assistent nende „ajus” võimaldab robotil pidada vestlusi, analüüsida olukordi ja õppida läbi kogemuse. Kuigi maailmas on üksikuid sarnaseid näiteid (nt Hanson Roboticsi Sophia), kasutavad värbamistegevustes enamik ettevõtteid ikka veel “nähtamatuid” AI-lahendusi – tarkvarana. Näiteks:
Seega, kui tehisintellekt on värbamises juba aastate eest kanda kinnitanud, siis humanoidrobotid on praegu enamasti PR-sündmuste staarid või pilootprojektides osalejad.
TNG “Tengai” Rootsis
TNG lõi antropomorfse robotintervjueerija „Tengai”, mis meenutab näiliselt pisut inimsarnast kuju, ent tegelikkuses on tegemist laual istuva, pea kujuga robotiga. Kandidaatidega vesteldes üritab Tengai vähendada inimliku kallutatuse (bias) ohtu, esitades struktureeritud küsimusi. Lõpliku otsuse teeb siiski inimene.
Sophia (Hanson Robotics)
Sophia on üks tuntumaid humanoidroboteid, kes on rännanud mööda konverentse ja telešõusid, andes intervjuusid meediale. Värbamises laiemat kasutust pole ta leidnud, küll aga on ta tõestanud, et robot suudab suhelda enam-vähem loomulikus vestlusstiilis. Küsimus jääb – kas sellest piisab, et hinnata kandidaadi sobivust töökohale?
Robot Vera (Venemaa)
Tegemist ei ole humanoidroboti, vaid pigem AI-tarkvaraga, mis tegeleb telefonivestluste ja videokõnedega. Vera on kasutanud seda mitmes suurettevõttes (nt IKEA, PepsiCo), et automatiseerida eelsõelu. Näide kinnitab, et just “virtuaalne AI” suudab efektiivselt hallata suure hulga kandidaate, mitte tingimata inimkuju kandev robot.
Oleme aastaid näinud kiiret AI arengut, eeskätt tarkvara vallas. Humanoidroboteid arendatakse aga mitmes eri suunas:
Liikuvus ja füüsilised oskused
Kõrge hind ja tehnilised piirangud
Inimesed ootavad inimlikkust
Mõned arvavad, et robotite “pealetung” on vältimatu: AI võimekus kasvab iga kuuga ja insenerid teevad järjest uuenduslikumaid prototüüpe. Teised leiavad, et ettevõtted lähevad pigem praktilise kasu teed – eelistavad odavamaid ja paindlikumaid tarkvaralisi AI-lahendusi. Tegelikkus võib olla kuskil vahepeal:
Efektiivsus
Chatbotid ja AI-skriining on lihtsamini skaleeritavad. Neid saab kasutada igas maailmanurgas, sobitades kohalikku keele- ja kultuuripilti. Humanoidrobot nõuab aga füüsilist kohalolu ja hooldust.
Kuluefektiivsus
Ühe roboti hind võib ulatuda kümnetesse või sadadesse tuhandetesse eurodesse. Tarkvaralahenduse kasutuslitsents on soodsam ja pidevalt uuendatav.
Inimliku kokkupuute säilimine
AI aitab värbamisprotsessis rutiini vähendada ja kiiret infot vahetada, kuid lõviosa otsustusfaasist ning kandidaatide põhjalikust tunnetamisest jääb inimvärbajale. Nii on see hetkel ja tõenäoliselt ka lähitulevikus.
Kas 10.01.2026 on juba see päev, mil Sind tervitab personaliosakonnas inimsarnane robot, ulatab “metallkäe” ja alustab intervjuud? Ilmselt mitte enamikus ettevõtetes. Humanoidrobotite laialdane kasutamine värbamises on praegu pigem väikeses mastaabis, samas kui igapäevaelu AI-tööriistad (CV sorteerimine, chatGPT, videointervjuude analüüs) on massidesse jõudnud.
Humanoidrobot tööintervjuul jääb lähitulevikus suurema tõenäosusega põnevaks eksperimentaalseks nähtuseks, millega mõned visionäärid tahavad kätt proovida. Paljude tööandjate jaoks on see siiski pigem „wow-efekt” kui realistlik lahendus. AI-tarkvara enda areng on muidugi kiire – keele- ja vestlusoskused paranevad, mis võib tulevikus viia humanoididegi läbimurdeni. Seni aga saab enamik ettevõtteid suure eelise, kui rakendab nutikaid, kuid enamasti “füüsiliselt nähtamatuid” AI-lahendusi.
Inimlik soojus värbamisprotsessis on endiselt tugevalt hinnas. Sobiva kolleegi valimisel loeb väga palju suhtlemine, usaldus, väärtuste ja isiksuse sobivus. Seni, kuni humanoidrobotid ei suuda matšida inimpsühholoogia peenhäälestust, on suure tõenäosusega värbamislaua ühel pool siiski inimene – ehkki tema kõrval tegutseb üha rohkem AI-assistente, mis rutiinseid ülesandeid ära teevad.
Lõpetuseks: kes teab, milliseid uudiseid toob juba järgmine aasta. AI-valdkond on täis üllatusi ja kiirust, mis võib muuta seniseid prognoose. Kuid hetkel näib, et humanoidroboti massiline tulek värbamisse jääb veel veidi ootele. Ometi võib just see ootus olla üks värvikamaid aspekte, mis hoiab meie kujutlusvõimet elavana ja uuendustele avatuna. Tuleviku tööintervjuud võivad olla põnevamad, mitmekesisemad ja – miks mitte – veidi sürreaalsedki. Ja kui tulevik ühe kena robotkolleegi meie kontorisse toob, oleme ehk valmis teda avasüli tervitama.